Konzervatorsko-restauratorski radovi na slici "Presveto Trojstvo s Bogorodicom, sv. Matejem evanđelistom i sv. Antunom Padovanskim" iz crkve Presvetog Trojstva u Punteri


Lučno zaključena pala nepoznatog majstora središnji je dio jednostavnog drvenog retabla u crkvi Presvetog Trojstva, a prikazuje Presveto Trojstvo sa svecima. U središtu kompozicije nalazi se Bogorodica koja lebdi na oblacima, s krunicom i ljiljanom u rukama, dok su u donjem dijelu slike prikazani sv. Matej evanđelist i sv. Antun Padovanski. Prema natpisu na donjem rubu, pala je nastala 1798. godine prema narudžbi Mateja Antuna Stankovića iz Barbana.


Lučno zaključena pala nepoznatog majstora središnji je dio jednostavnog drvenog retabla u crkvi Presvetog Trojstva, a prikazuje Presveto Trojstvo sa svecima. U središtu kompozicije nalazi se Bogorodica koja lebdi na oblacima, s krunicom i ljiljanom u rukama, dok su u donjem dijelu slike prikazani sv. Matej evanđelist i sv. Antun Padovanski. Prema natpisu na donjem rubu, pala je nastala 1798. godine prema narudžbi Mateja Antuna Stankovića iz Barbana.

Tijekom 2021. i 2022. godine na slici su provedeni cjeloviti konzervatorsko-restauratorski radovi (voditeljica: Kristina Bin Latal, konzervator-restaurator, Restauratorski odjel Vodnjan-Juršići, Služba za odjele izvan Zagreba 1). Prije konzervatorsko-restauratorskih radova obavljena su istraživanja snimanjem slike tehnikama ultraljubičaste fluorescencije i infracrvene reflektografije te izradom rendgenograma. Snimanja su provedena zbog prisutnosti višeslojnog i neujednačenog oksidiranog laka koji je zatomio izvorni kolorit slike, starijega slikanog sloja vidljivog u oštećenjima zatečenog oslika te obrisa raznovrsnih formi starijega oslika koji su se ocrtavali na zatečenom sloju. Rendgenskom snimkom utvrđeno je da je gotovo cijela slika preslikana, a vidljivi su bili i dijelovi starijega oslika koji podsjećaju na slikareve probe. U jednom trenutku platno je prenamijenjeno te je dobilo novi oslik s drugačijim prikazom. Provedena je i stratigrafska analiza mikropresjeka podloge i slikanog sloja.

Fotoalbum

01.jpg
02.jpg
03.jpg
04.jpg
05.jpg
06.jpg

Platno slike bilo je olabavljeno, naborano u gornjem dijelu slike, dok je veća poderotina pratila unutarnji rub podokvira. Bila su prisutna i oštećenja platna, nastala naknadnim učvršćenjima slike za podokvir, čavlima izravno preko oslika. Nakon proba topljivosti potamnjelog laka, određena je metodologija njegova uklanjanja. Perforacije nosioca su sanirane, a gubici u nosiocu nadoknađeni intarzijama. Slika je potom podstavljena novim platnom i napeta na novoizrađeni drveni podokvir s klinovima. Podloga je rekonstruirana na mjestima oštećenja, dok su mjesta na kojima je nedostajao slikani sloj podložena gvaš bojama te retuširana lazurnim smolnim bojama, nakon čega je slika zaštićena lakom. (KBL)


Postavke pristupačnosti