Klanjec, crkva Navještenja Blažene Djevice Marije, mali sakristijski ormar


Franjevački samostan u Klanjcu dali su u 17. stoljeću sagraditi Žigmund i Nikola Erdödy III. kao jednokatnu trokrilnu građevinu. Nakon velikog požara 1716., samostanu je bila potrebna radikalna obnova koja je trajala do 1721., kad su proširena dva krila i sagrađen novi refektorij.


Franjevački samostan u Klanjcu dali su u 17. stoljeću sagraditi Žigmund i Nikola Erdödy III. kao jednokatnu trokrilnu građevinu. Nakon velikog požara 1716., samostanu je bila potrebna radikalna obnova koja je trajala do 1721., kad su proširena dva krila i sagrađen novi refektorij. Uz samostan i staru kapelu sv. Leonarda sagrađena je nova crkva, crkva Navještenja Blažene Djevice Marije (1639.–1655.), a zvonik je dovršen 1678. godine. Klanječka crkva, smještena na uzvisini u povijesnoj jezgri grada Klanjca, jedan je od prvih ranobaroknih sakralnih spomenika u Hrvatskoj, ujedno i mauzolej obitelji Erdödy. Samostan je bio važno franjevačko gospodarsko i kulturno središte Zagorja u kojem su boravili brojni redovnici i braća laici, koji su mahom bili majstori stolari i kovači. U velikoj sakristiji crkve, koja spaja svetište i samostan, smještena su dva nasuprotno postavljena sakristijska ormara (jedan veći, a drugi manji). Ormari su dvodijelnog tipa, karakterističnog za 17. i 18. stoljeće i izniman su rad braće laika.

Mali sakristijski ormar stoji na orahovu supedaneju uz zapadni zid sakristije. Plošno je oblikovan, s gornjim dijelom polukružno svedenim u sredini i nadsvođen kruništem rezbarenim na proboj s bogatim motivima akantusa i vrpci. Donji dio ormara raščlanjen je trima intarziranim vratnicama razdijeljenima vertikalama. Gornji dio ormara je plići od donjeg, raščlanjen peterim intarziranim vratnicama ispod kojih su male ladice s natpisima boja na latinskom jeziku. Središnja su vrata polukružno svedena i intarzirana raspećem. Vrste drva koje su korištene za izradu intarzija i profilacija su orah, korijenski orah i topola, javor, obična žutika i šljiva, a za konstrukciju ormara poslužila je crnogorica. Desna bočna strana ormara nije furnirana, a zbog mnogih dodanih dijelova na desnoj strani te koso rezanog kruništa s iste strane, može se pretpostaviti da je ormar bio dio veće cjeline te da se na njega nastavljao još jedan ormar ili više njih.

Fotoalbum

01.jpg
02.jpg
03.jpg
04.jpg
05.jpg
06.jpg
07.jpg

Konzervatorsko-restauratorski radovi na ormaru u redovitom su programu Odjela za namještaj i drvene konstrukcije Hrvatskog restauratorskog zavoda u Zagrebu od 2021. (voditeljica: Tijana-Annar Trputec Strčić, viši konzervator-restaurator, Odjel za namještaj i drvene konstrukcije, Služba za pokretnu baštinu). Ormar je zatečen u prostoru sa stalnom visokom relativnom vlažnošću, višom od 60 %, pa su bila vidljiva oštećenja konstrukcije, brojni izlazni otvori drvnih insekata i nedostatak funira i intarzija. Zbog velikih dimenzija obaju ormara, plinska dezinsekcija obavljena je in situ. Istraživačkim radovima utvrđene su vrste drva te nitrocelulozni lak, nanesen u obnovi stolara Dragutina Medvedeca 1962. godine. Radovi su počeli stolarskom sanacijom konstrukcije, a nakon dugotrajnog natapanja konsolidantom, podlijepljeni su furniri koji su se na mnogim mjestima odvajali od podloge. Sintetski je lak posve uklonjen i izvedene su rekonstrukcije intarzija odgovarajućim vrstama drva te su zatvorena površinska oštećenja. U tijeku je retuširanje rekonstrukcija i zakita. S kruništa su uklonjeni crni preslici jer je ispod otkrivena očuvana izvorna polikromacija, na kojoj su izvedeni cjeloviti konzervatorsko-restauratorski radovi. (TATS)


Postavke pristupačnosti